Isnin, April 23, 2012

Syukur: Dahulu & Kini


Dahulu, sewaktu kecil-kecil, saya menganggap bahawa bersyukur itu adalah berterima kasih kepada orang yang memberi nikmat. Contohnya, ketika saya kecil, saya menonton televisyen. Ketika itu, seorang pemimpim masyarakat sedang berucap. Katanya,

“ Kita perlu bersyukur dan berterima kasih kepada kerajaan diatas nikmat kemerdekaan yang telah kita kecapi hampir 50 tahun ini. Bersyukur dan berterima kasih atas kata lain, terus memberi mandate dan kepercayaan kepada kerajaan sekarang untuk terus mentadbir Malaysia sekarang.”

Maka tertanam dalam kepada saya tentang bersyukur dan berterima kasih untuk kurniaan kemerdekaan perlu memberi sokongan kepada kerajaan sekarang.


Tertanam dalam kepada saya juga, apabila saya belajar pendidikan islam dalam tajuk bersyukur, ustazah berkata,

“ Bersyukurlah keatas kurniaan Allah dan rezeki yang Allah berikan kepada kita semua. Ucapkanlah ‘alhamdulillah’ dan kena sujud syukur atas nikmat Allah  tersebut.”

Tertanam dalam kepada saya, kalau nak bersyukur kepada Allah atas nikmat tuhan, kena mengucap hamdalah dan sujud syukur.

Ketika mengikut ayah ke masjid untuk mendengar tazkirah maghrib, sang ustaz memberi ceramah.

“ tanda orang bersyukur adalah dia semakin kuat beribadat kepada Allah. Selalu menangis kerana Allah dan sentiasa melakukan solat malam. Kalau boleh tiap-tiap malam.”

Maka muncul erti syukur yang baru dalam benakku. Nak bersyukur kena beribadah lebih kepada Allah. Selalu solat malam dan selalu menangis kepada Allah dan beribadah lebih kepada Allah.

Maka membesarlah saya dengan erti syukur sebegitu. Hati berkata, “ uih, susahnya nak bersyukur. Setiap kali dapat nikmat, nak kena ucap hamdalah. Ucap hamdalah senang lagi, tapi kalau dah sujud syukur setiap kali dapat nikmat, maknanya aku tak bersyukur lah. Tapikan, maknanya kat sini, setiap kali sedut oksigen untuk terus hidup, maka setiap kali sujud syukur. Mampus lah macam ni. Tak jadi kerja lah aku macam ni”

Lepas itu, saya mendengar sang ustaz yang lain, selalu mengutuk segala tindakan kerajaan. Maka kat sini, ustaz ni tak bersyukur dengan nikmat kemerdekaan. Asyik duk kutuk kerajaan je. Nama je ustaz, tapi tak bersyukur dengan nikmat kemerdekaan. Dalam ceramah ustaz ni, tak pernah pun puji kerajaan. Apa je yang kerajaan buat, mesti salah. Memang ustaz ini tak bersyukur langsung.

Kemudian, result PMR keluar. Saya adalah salah seorang yang cemerlang dalam PMR. Yeah. Tapi, nak kena bangun malam ke ni untuk bersyukur kepada Allah. Nak kena buat solat malam ke ni. Aduss, malasnya nak bangun malam. Tak ada yang lebih senang ke? Kalau aku tak buat ni, maknanya aku tak bersyukurlah. Hurmmm, tak pelah, bangunlah kejap untuk ‘bersyukur’ kepada Allah malam ni.

Semakin saya membesar, semakin saya mengetahui akan erti syukur. Sekarang , saya memahami bahawa, syukur itu adalah menggunakan nikmat Allah yang diberikan untuk kebaikan bukan untuk diri sendiri tetapi untuk orang lain juga. Yang paling penting, Do More!

Betul ke pandangan saya ini?

Tiada ulasan: