“ Selamat hari guru buat guru-guruku di
SKDM1, SMKD’MAS, KOSPINT, PASUM dan UM” tulisanku
didalam FB sempena kedatangan hari guru yang jatuh pada 16 Mei.
Sejurus aku menekan button ‘post’ di FB,
otakku memancar wayang memori. Aku sendiri yang menonton wayang ini. Muncul
beberapa orang cikgu yang sememangnya kukenali, menabur bakti memandaikan aku
ketika bersekolah dan ber ‘pasum’ dahulu. Satu persatu ditunjukkan seperti lagu
pembukaan telenovela melayu. Bergilir-gilir watak diperkenalkan beserta nama sebenar.
Tersenyum ceria. Kadang-kadang ketawa sendiri apabila kadang-kadang keluar nama
jolokan a.k.a nickname menggantikan nama sebenar. Daripada sebaik-baik nama
panggilan seperti cikgu zul PEN, cikgu Mat JU sehinggalah nama panggilan yang
buruk yang tidak sanggup untukku nukilkan disini.
Kalau nak diingat balik memang banyak
kenangan. Kenangan indah dan kenangan yang tak berapa nak best. Daripada
kes-kes pujian cikgu sehingga kes-kes kena rotan, denda jalan itik dan
macam-macam lagilah. Semuanya mendewasakan seorang pelajar. Sama ada seorang
pelajar itu positif atau negetif, dia kena belajar untuk menerima pujian dan
dendaan dengan maksud yang baik.
Bercerita tentang sekolah, bila
difikir-fikir balik, saya terkejut bahawa saya tidak dapat score dalam subjek
bahasa. Bahasa Inggeris dan bahasa Arab adalah subjek yang sering mengecewakan
aku. Adus, memang kecewa. Ditambah dengan EST, menambah parahku dalam SPM.
Aku mempunyai tabiat yang pelik ketika
belajar dahulu iaitu membaca buku teks. Daripada buku teks kajian tempatan,
buku teks agama, buku teks subjek sains, geografi, sejarah, fizik, kimia,
biologi, Kemahiran Hidup dan Syariah Islamiyah dan QuranSunnah. Bila dapat
sahaja buku teks, terus dibalut dan dibaca sehingga habis. Sebab itu kot, dapat
hafal banyak benda dalam buku teks. Lebih-lebih buku teks dalam Bahasa Melayu. Selepas
itu, setiap kali masuk ke kelas, umpama revision bagiku. Maka setiap kali,
pasti akan masuk ke dalam ingatan. That why, I had good result in primary and secondary
school.
Tapi yang peliknya adalah saya memang
kurang mengulangkaji pelajaran. Ummi dan abah selalu memarahiku kerana jarang
mengulangkaji pelajaran. Kadang-kadang kena pulas telinga baru belajar. Tu pun
sekejap je. Hehehehehehe
Tetapi berada di asrama di Kospint, lain
pula. Sifat mala situ memang masih ada lagi. Kadang-kadang tak study pun, susun
kerusi dan tidur di belakang kelas. Sehingga habis masa prep. Hahaha. Terbaik…..
Saya tidak seperti orang lain yang
mempunyai jadual ulangkaji sendiri. Setiap kali saya melalui meja best student,
saya dapat melihat jadual ulangkajinya. Kagum dengan usaha dia untuk belajar. Tetapi,
saya tidak. Saya hanya mengulangkaji jika mempunyai kerja sekolah yang ditinggalkan
oleh guru. Guru yang memberi kerja yang banyak itulah subjek yang paling saya
akan ulangkaji.
Tetapi, kalau mempunyai kerja lain selain
daripada pelajaran. Saya akan tumpukan kepada kerja tersebut. Kerana saya tidak
suka belajar sebenarnya. Saya akan tertumpu kepada kerja membuat laporan
tugasan, kerja mengemas dewan sempena event, kerja-kerja yang lain yang tidak
melibatkan akademik. Malah saya lebih suka mengikuti projek robotic sekolah
kerana saya mampu melihat sekolah lain dan saya belajar untuk memahami fungsi robotic
tersebut. Memang best.
Sebenarnya saya Berjaya disekolah kerana
usaha cikgu-cikgu. Memang saya sangat berterima kasih kepada guru-guruku. Mengajar
tidak pernah putus-putus sehingga saya mengecapi 9A1 dalam SPM. Kerja keras
cikgu-cikgu tidak akan saya lupakan. Itu kenangan seorang anak murid.
Tetapi berlainan dengan Asasi dan Ijazah. Saya
belajar sendiri, dan saya ulangkaji sendiri. Peperiksaan hanya sekali sahaja. Tidak
dapat tahu apa kesilapan saya ketika menjawab. Tidak tahu apa kesalahan saya. Saya
tidak belajar begini. Kerana apa? Kerana saya bukanlah orang yang Berjaya pada
kali pertama.
Apabila saya bukan orang Berjaya, maka
kekecewaan selalu melanda. Pedih, marah dan ketawa palsu menghiasi diriku. Pada
tahun pertama dan kedua, saya masih lagi tidak mampu menerima hakikat tersebut.
Tetapi apabila berfikir semula, saya
berfikir, “let it go. You do what you can do and you do what you like to do.”
Kemudian, saya belajar apa yang saya suka
belajar. Saya enjoy mengutip khazanah ilmu tanpa memikirkan tentang
peperiksaan. Setiap kelas, saya mengambil partisipasi atas kemampuan saya. Saya
lebih menghargai apa yang saya mampu buat. Dan saya menghargai apa yang saya
tidak mampu buat. Saya cuba untuk memahami setiap pensyarah dan cuba untuk
memahami apa kehendak setiap daripada mereka. Kehendak dan expectation mereka
berlainan antara satu sama lain.
Saya bukanlah pengingat yang hebat,
lebih-lebih lagi jika saya tidak mampu untuk memahami buku teks bahasa inggeris
dengan baik. Untuk faham buku setebal 200 muka surat, saya mengambil masa
sehingga 6 bulan untuk memahaminya, maka apa yang boleh saya buat untuk
memahami buku teks setebal 600 hingga 700 muka surat.
Tapi alhamdulilah, keputusan pada tahun
ketiga dan keempat, bukanlah cemerlang sangat berbanding orang lain, tetapi
still mampu menggembirakanku.
Apa pun, terima kasih guru-guruku. Anda adalah
penunjuk jalan ketikaku berlari dalam kehidupan ini. Kehidupan ini memang
pelik. Sekejap cepat sehingga mampu mencipta rekod baru larian, kadang-kadang
perlahan. Track larian juga kadang-kadang biasa-biasa sahaja, kadang-kadang
bengkang bengkok dan berliku. Kadang-kadang berbatu kerikil dan berduri,
kadang-kadang bersemen.
Apapun, teacher, guru, cikgu, ustaz/ah,
pensyarah, thank you…..
p/s: post ini sepatutnya pada 16 mei yang
lalu. Tetapi tidak sempat untuk menyiapkannya tepat pada masanya. Apapun,
diatas ada poster yang saya buat. Poster pertama…….
Tiada ulasan:
Catat Ulasan