Belajar agama vs belajar sains
“ Abah nak hantar kamu ke sekolah pondok.”
“ Tak nak.” Wah ape class mengaji kat pondok. Dulu,
anggapanku, belajar agama tidak seseronok belajar sains. Apa yang saya nampak
pada pengajian pondok adalah pengajian agama tanpa pengajian sains. Pengajian agama
lebih kepada menghafal nota-nota dan kitab-kitab.
Ya, belajar agama tidak seseronok belajar sains dan
matematik. Selama saya berada di sekolah rendah hingga PMR, agama adalah satu
subjek yang perlu menghafal, ikut skema dan wajib dapat A. Malah dengan cara
pendekatan yang dibawa oleh ustaz/ah dalam pendidikan islam, tidak memecut (baca:
trigger) rasa ingin tahu saya terhadap agama sendiri.
Tidak dengan subjek sains dan matematik. Setiap kali saya
belajar, saya akan belajar sesuatu yang memerlukan saya membaca lebih banyak
untuk mengetahuinya. Dalam sains dan matematik, saya perlu untuk belajar lebih
disebabkan saya ingin memuaskan nafsu WHY, WHAT & HOW saya terhadap teori
dan formula-formula yang diberikan. Ini semua tidak ada pada pendidikan islam.
Sebagai contoh, teori Inertia dalam fizik. Saya ingin
mengetahui bagaimana mekanisma pergerakan sehingga berlaku inertia. Kenapa inertia
penting? Apa kegunaannya dalam kehidupan manusia? Apakah kegunaan lain lagi
yang terbit daripada teori ini? Apa yang berlaku jika teori ini bergabung
dengan momentum dan sebagainya. Persoalan ini menambah rasa ingin tahu saya.
Ketika SPM, saya berkesempatan untuk mengambil subjek
Syariah dan Pengajian Alquran & Sunnah. Pada ketika SPM, PSI & PQS itu
sendiri telah menaikkan nafsu 2W&H saya. Mula saya mengagumi kehebatan
formula-formula yang berada di dalam
pengajian agama. Begitu juga dengan pendedahan terhadap bagaiamana
ulamak menafsir AQ& sunnah dan bagaimana hukum ditetapkan. Ini membuatkan
saya ingin tahu lebih dan lebih lagi.
Keadaan ini juga
bertambah setelah saya mengikuti pengajian perbandingan agama, iaitu di
forum-forum dan kelas-kelas perbandingan agama. Malah studi berkenaan kelakuan
nabi terhadap masyarakat yang diungkap daripada hadis nabi sendiri sungguh
menimbulkan segala rasa ingin tahu saya.
Pesanan kepada bakal ustaz/ah yang berada diluar sana, masih
ada lagi kekurangan dalam pengajian islam. Menimbulkan minat untuk belajar
untuk pengajian agama ini bukanlah sesuatu yang senang. Tetapi akan jadi senang
jika seseorang guru mengetahui bagaimana menimbulkan minat tersebut.
Remaja zaman sekarang kehausan perkara untuk belajar. Jika masyarakat
tidak dapat menyalurkan perasaan kehausan ingin tahu remaja ke jalan yang
betul, maka remaja terbabit akan mencari jalannya sendiri yang mungkin
merosakkan diri sendiri. Atas nama mencuba, maka rokok dan dadah menjadi
ketagihan. Begitu juga dengan facebook dan video game. Jika perasaan ingin tahu
mereka tidak dipuaskan, jangan hairan jika remaja mencari jalan kiri untuk
memuaskan perasaan ingin tahu.
Sekian........
1 ulasan:
skrg kena bljr dua2 sekali..hehe
Catat Ulasan